Gebukt onder schaamte of schuld

Bespreking door Annemarie Huiberts van:
Frans Schalkwijk, Onvolmaakt tevreden

schaamte Guislain3 cropSchaamte- en schuldgevoelens horen bij het leven: ze vormen een signaal dat onze zelfwaardering onder druk staat. Maar ze kunnen ook behoorlijk belastend zijn en zelfs een negatieve invloed uitoefenen op je nachtrust en je auto-immuunsysteem. In het zelfhulpboek Onvolmaakt tevreden helpt Frans Schalkwijk lezers hun strenge innerlijke criticus wat milder te maken.

Een zeer gevoelig kind in een onveilig thuis

Bespreking door Kassandra Goddijn van:
Rein Hannik, Coef, de weg van de waanzin

Coef auteur Rein HannikVeertig verhuisdozen boordevol met dagboeken, tapes van therapiesessies, foto’s, tekeningen en schilderijen. Rein Hannik stond voor de keuze om deze erfenis van zijn moeder (zie foto) weg te gooien of te gaan doorspitten. Hij koos voor het laatste, was er drie jaar mee bezig en schreef er een aangrijpend boek over. Kassandra Goddijn, coach voor (volwassen) kinderen van ouders met psychische problemen en ervaringsdeskundige, herkende er veel in. Op initiatief van Deviant spreken Rein en Kassandra op 16 februari in het Psychiatriecafé in Amsterdam-West (klik hier) en op 19 april in het Herstelcafé in Amsterdam-Zuidoost.

Partners van overlevers seksueel misbruik

cover MeeuwsenBespreking door Mariek Hilhorst van:
Ivonne Meeuwsen, Partners in beeld. Seksueel misbruik raakt het hart van de relatie

De aandacht voor seksueel misbruik is de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar veel minder vaak gaat het over de partners van overlevers van seksueel misbruik. Daarom schreef Ivonne Meeuwsen het boek Partners in beeld, vooral bedoeld voor die partners en daarnaast voor hulpverleners. Seksueel misbruik in de kinderjaren werkt een leven lang door, met name in liefdesrelaties, stelt Meeuwsen.

Herstellen met outsider-strips

Bespreking door Petra Jorissen van:
Danny Steggerda, Danny's dagboek 2006-2010

Danny SteggerdaDanny Steggerda, Hagenees, beeldend kunstenaar en striptekenaar en vanwege de diagnose schizofrenie regelmatig omringd door hulpverleners, hield in de periode 2006 tot 2010 een getekend dagboek bij. Hij voorzag die tekeningen van droog en humoristisch commentaar. Uitgeverij Tobi Vroegh maakte er een boek van.

Projecten van onderop in de langdurige zorg

Bespreking door Rozemarijn Esselink van:
Werkgroep Langdurige Zorg, 33 nieuwe parels die wonen, werken, leren, dagbesteden, sporten en samenleven voor velen verrijken

cover 33 nieuwe parels

Aansprekend, fraai vormgegeven en van foto’s voorzien boek waarin verslag wordt gedaan van werkbezoeken aan projecten waar mensen met een langdurige geschiedenis van ernstige psychische problemen iets aan hebben. Goede voorbeelden van wonen, werken, dagbesteding en zorg die navolging verdienen. Vervolg op eerdere publicatie met eveneens 33 voorbeelden. Beide een aanrader!

Liefdevolle nabijheid of professionele distantie

Bespreking door Michi Almer van:
Inge Mans,
Het hart van de zorg. Idealen en praktijken in de verstandelijk gehandicaptenzorg bij de Hafakker
(1960–2010)

IngeBoekvoorzijde cropInge Mans schreef in 1998 een prachtig boek over het denken en de praktijk rond mensen met een verstandelijke handicap in de laatste vijf eeuwen. Haar nieuwe boek Het hart van de zorg beschrijft hoe de ideeën en praktijken binnen één specifieke inrichting, de Hafakker te Noordwijkerhout, in de loop van vijf decennia veranderden. Het leest als een roman en geeft inzicht in dilemma’s die ondanks alle veranderingen steeds weer terug komen.

Nieuwe methodieken voor langdurige zorg

Tom van Mierlo e.a., De kunst van ART. Werkboek Active Recovery Triad

covert ARTMet het werkboek De kunst van ART (Active Recovery Triad) wordt een nieuwe aanpak gelanceerd voor de langdurige zorg in de ggz. De boodschap: deze groep verdient beter – en dat geldt niet alleen voor de cliënt. Het belangrijkste kenmerk van ART is dat behandelaar, cliënt en naaste samen actief werken aan herstel. Aan het model van ART is tweeënhalf jaar gewerkt door een groep van cliënten, familieleden en professionals afkomstig uit zestien ggz-instellingen.

De verzorgingsstaat verbouwd: hoop en zorgen

Bespreking door Doortje Kal van:
Albert Jan Kruiter e.a. (red.),
Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Kroniek van een verandering

Abseits RiesnerSinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg, participatie en maatschappelijke ondersteuning. Zij staan, zo luidt de redenering achter deze ingrijpende verbouwing van de verzorgingsstaat, dichter bij de burger en kunnen daardoor beter en goedkoper werken. Verandert er door deze ‘transitie’ iets ten goede of gaat het om een ordinaire bezuinigingsronde? In de bundel Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt maken wetenschappers en journalisten een voorlopige balans op. Doortje Kal, die zich al jaren hard maakt voor een samenleving met ruimte voor diversiteit, las de bundel kritisch.

Ervaringsdeskundigheid en herstel van verslaving

Alie Weerman,
Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners. Stigma, verslaving & existentiële transformatie

cover WeermanHet was een vrolijke boel in de altijd zo plechtstatige aula van de Vrije Universiteit. Langdurig gejoel en geklap overstemden het kerkorgel toen Alie Weerman (docent aan hogeschool Windesheim) een cum laude kreeg voor haar proefschrift over verslavingservaringsdeskundigheid. Alie deed al eerder van zich spreken door haar visie dat ervaringsdeskundigheid niet een apart vak is waarvoor een eigen opleiding zou moeten bestaan, maar dat het een complementaire deskundigheid is die is ingebed in andere competenties.

Geneeswijzen uit andere culturen

Bespreking door Marlou Ruijter van:
Cor Hoffer, Vertelt u mij eens iets meer… Cultuurintensief werken in gezondheidszorg en welzijnswerk

cover Hoffer

In de hulpverlening zie je het regelmatig: de botsing tussen de heersende biomedische opvatting over hoe je psychische kwalen moet behandelen, en de alternatieve methode via bijvoorbeeld religieuze geneeswijzen die de cliënt of diens familie liever zou willen toepassen. Moeilijk, want net zoals je niet in het hoofd van de ander kunt kijken, kun je ook niet de cultuur van iemand anders beleven zoals hij of zij die beleeft. Dit boek geeft handvatten om toch wat dichter bij de beleving van de ander te komen en legt uit wat religieuze geneeswijzen uit andere culturen kunnen betekenen voor de hulpverlening.

Waardegedreven hulpverlening

Christien Muusse en Sonja van Rooijen,
Freedom First, een onderzoek naar de ervaringen met wijkgerichte ggz-zorg in Triëst, Italië en de betekenis hiervan voor Nederland

cover Freedom First

De Italiaanse Psichiatria Democratica is al bijna veertig jaar een inspiratiebron voor vernieuwers in de psychiatrie. Twee onderzoekers van het Trimbos-instituut, Christien Muusse en Sonja van Rooijen, verdiepten zich er grondig in om helder te krijgen waarom de formule daar nu precies werkt. Resultaat is het fraaie gebonden boek Freedom First: een 'reisverslag' waarin verhaald wordt over de ambulante en wijkgerichte psychiatrie in Triëst, met als vraag wat wij daarvan in Nederland kunnen leren.