Wat als je man er een eind aan maakt?

13 maart 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

Man in de knoopMannen die er in de volle bloei van hun leven een einde aan maken. Vrouwen en kinderen achterlatend met vragen, verdriet, boosheid, onbegrip en schuldgevoelens. Filmmaker Frans Bromet zocht drie van deze gekwetste vrouwen thuis op en vroeg ze vanachter zijn filmcamera naar hun levensverhaal. Verhalen over mannen in de knoop met zichzelf, die niet praten over hun binnenwereld, zoals eerder ook verwoord in het boek Man o Man (2017) van Nathan Vos, die eveneens zijn medewerking verleende aan deze intrigerende, intieme documentaire.

Zielsverwanten in het abattoir

18 januari 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

on body and soul posterTerugkijkend op het filmaanbod van 2017 is er één film die ik maar niet van mijn netvlies krijg: On Body and Soul van de Hongaarse cineaste Ildikó Enyedi. Nog altijd te zien in de filmhuizen en een van de mooiste cinematografische cadeautjes van het jaar. Een film met een ggz-invalshoek door het ongewone liefdesverhaal van twee mensen met een beperking: een man met een verlamde arm en een vrouw met autistische trekken. Twee schuchtere, fragiele eenlingen die elkaar weten te vinden via hun droomwereld.

Bajestherapie, traumaverwerking en gedwongen opnames

Los Logo A4 basis 285 485 B.R5 december 2017 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

Je gevoelens durven laten zien is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet tussen stoer opgetuigde bendeleden in een streng beveiligde staatsgevangenis in Californië. Maar in de Folson State Prison hebben ze er een therapie voor bedacht, waarin het uiten van emoties centraal staat. The Work heet de film, die een van de verrassingen was op het afgelopen IDFA, waar ook de gelauwerde Franse cineast Raymond Depardon van de partij was met een film over gedwongen opnames. Verder een opmerkelijke film over de kinderen en kleinkinderen van holocaust-overlevenden.

In de leegte grijpen

4 oktober 2017 • Marienelle Andringa  FILMRECENSIE

Mother 12 kopieIn de psychologische thriller Mother!, nu in de bioscoop en geregisseerd door Darren Aronofsky, komen elementen uit het hele universum voor. Of het nu gaat om de bijbelse broedermoord, onaangekondigde bezoekers, brand, een onbenaderbare dichter met een writer's block en nog veel meer. Dat allemaal samen vormt een ingewikkeld dramatisch  verhaal. Subtiel gecomponeerd, zegt de een. Of het wel meer is dan een omgevallen (film)boekenkast, vraagt een ander zich af.

Worstelen met leven en dood

20 september 2017 • Henk Maurits  FILMRECENSIE

Een Onvergetelijk Afscheid 01 kleinOp het Nederlands Filmfestival in Utrecht (20 tot 29 september) zijn twee opvallende korte documentaires te zien waarin jongeren met psychische problemen worstelen met leven en dood. In de film A*sy*lum blijkt hoofdpersoon David even bang te zijn voor de dood als voor het leven zelf. Het liefst zou hij er een eind aan maken, maar hij durft nog niet. En in Een onvergetelijk afscheid kijken mensen vertwijfeld terug op de geslaagde zelfdoding van een geliefde, terwijl een moeder wanhopig worstelt met de suïcideplannen van haar dochter. Een onvergetelijk afscheid is inmiddels bekroond met de VPRO Documentaire Prijs 2017 en A*sy*lum heeft een nominatie voor een Gouden Kalf als beste korte documentaire.