Zie mij doen. Kijken en bekeken worden

Zie mij doen Sofie14 september 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

In 2010 wist de Vlaamse filmmaakster Klara van Es iedereen te betoveren met haar film Verdwaald in het Geheugenpaleis waarin ze een groep mensen met Alzheimer een poosje volgde. Hetzelfde doet ze acht jaar later in Zie mij doen: een sfeervolle, intieme en openhartige documentaire over het leven van een groep bewoners in Monnikenheide, een Vlaamse instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Mensen met herkenbare gevoelens, angsten, wensen en verlangens die wel veel zorg en mentale begeleiding nodig hebben.

Antipsychiatrie herleeft in film Unsane

Unsane114 mei 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

De tijden van de antipsychiatrie lijken te herleven in de film Unsane van de Amerikaanse regisseur Steven Soderbergh. Nadat hij in zijn film Side Effects (2013) de farmaceutische industrie en het gebruik van antidepressiva onder de loep nam, moet nu de psychiatrie het ontgelden in Unsane. Een onvrijwillige opname, dwangmedicatie, fixeren, isoleren en zelfs elektroshock, het komt allemaal voorbij in deze film die begint als psychothriller en die eindigt als een uit de hand gelopen horrordrama.

Psychiater of sjamaan?

7 april 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

crazywise foto poster2 kopieIn onze westerse cultuur wordt gekte meestal gezien als een ziekte, terwijl die in niet-westerse culturen vaak beschouwd wordt als een bijzondere gave. Dit cultureel bepaalde onderscheid tussen ‘crazy’ en ‘wise’ vormt het uitgangspunt van de film Crazywise. Een film van de Canadese fotograaf en filmmaker Phil Borges, die samen met Kevin Tomlinson de wereld rondreisde op zoek naar mensen met stemmen en visioenen en de manier waarop verschillende culturen er naar kijken en ermee omgaan.

Wat als je man er een eind aan maakt?

13 maart 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

Man in de knoopMannen die er in de volle bloei van hun leven een einde aan maken. Vrouwen en kinderen achterlatend met vragen, verdriet, boosheid, onbegrip en schuldgevoelens. Filmmaker Frans Bromet zocht drie van deze gekwetste vrouwen thuis op en vroeg ze vanachter zijn filmcamera naar hun levensverhaal. Verhalen over mannen in de knoop met zichzelf, die niet praten over hun binnenwereld, zoals eerder ook verwoord in het boek Man o Man (2017) van Nathan Vos, die eveneens zijn medewerking verleende aan deze intrigerende, intieme documentaire.

Zielsverwanten in het abattoir

18 januari 2018 • Henk Maurits • FILMRECENSIE

on body and soul posterTerugkijkend op het filmaanbod van 2017 is er één film die ik maar niet van mijn netvlies krijg: On Body and Soul van de Hongaarse cineaste Ildikó Enyedi. Nog altijd te zien in de filmhuizen en een van de mooiste cinematografische cadeautjes van het jaar. Een film met een ggz-invalshoek door het ongewone liefdesverhaal van twee mensen met een beperking: een man met een verlamde arm en een vrouw met autistische trekken. Twee schuchtere, fragiele eenlingen die elkaar weten te vinden via hun droomwereld.