In de leegte grijpen

4 oktober 2017 • Marienelle Andringa  FILMRECENSIE

Mother 12 kopieIn de psychologische thriller Mother!, nu in de bioscoop en geregisseerd door Darren Aronofsky, komen elementen uit het hele universum voor. Of het nu gaat om de bijbelse broedermoord, onaangekondigde bezoekers, brand, een onbenaderbare dichter met een writer's block en nog veel meer. Dat allemaal samen vormt een ingewikkeld dramatisch  verhaal. Subtiel gecomponeerd, zegt de een. Of het wel meer is dan een omgevallen (film)boekenkast, vraagt een ander zich af.

Worstelen met leven en dood

20 september 2017 • Henk Maurits  FILMRECENSIE

Een Onvergetelijk Afscheid 01 kleinOp het Nederlands Filmfestival in Utrecht (20 tot 29 september) zijn twee opvallende korte documentaires te zien waarin jongeren met psychische problemen worstelen met leven en dood. In de film A*sy*lum blijkt hoofdpersoon David even bang te zijn voor de dood als voor het leven zelf. Het liefst zou hij er een eind aan maken, maar hij durft nog niet. En in Een onvergetelijk afscheid kijken mensen vertwijfeld terug op de geslaagde zelfdoding van een geliefde, terwijl een moeder wanhopig worstelt met de suïcideplannen van haar dochter. Een onvergetelijk afscheid is inmiddels bekroond met de VPRO Documentaire Prijs 2017 en A*sy*lum heeft een nominatie voor een Gouden Kalf als beste korte documentaire.

Zelfstandig wonen met 'bemoeizucht'

21 mei 2017 • Henk Maurits  FILMRECENSIE

Anne Jean Paul1Zelfstandig wonen en je eigen leven leiden is voor de meeste mensen de normaalste zaak van de wereld. Maar met een psychische of een verstandelijke beperking is dat niet altijd zo simpel en vanzelfsprekend. Dat blijkt uit het leven van Anne Pot (53) en Jean-Paul Vuillemin (53), twee mensen met een verstandelijke handicap die gaan samenwonen, maar voor wie mantelzorg onontbeerlijk lijkt. Broer Leendert Pot volgt in de film Anne & Jean-Paul het stel op de voet met de camera, zoals hij 27 jaar eerder al eens zijn zus portretteerde in de film Anne Anders.

Te jong om dood te gaan

27 maart 2017 • Henk Maurits  FILMRECENSIE

Too Young To Die1aTerwijl de Tweede Kamer debatteert over een ‘leeftijdsgrens voltooid leven bij 75 jaar’, zijn er jongeren voor wie het leven al veel eerder mag stoppen. Jonge mensen voor wie het psychisch lijden ondraaglijk is en die niets liever willen dan euthanasie. Dat blijkt uit de film Too Young To Die (hier te zien) van Thijs Schreuder-Rinnooy Kan, waarin op een invoelende en respectvolle manier jongeren worden geportretteerd die op het punt staan euthanasie te plegen of die er door gebrek aan medewerking zelf een eind aan hebben gemaakt.

De kunst van het overleven

24 januari 2017 ♦ Henk Maurits  FILMRECENSIE

Daans erfenis Ed en Daan van der Elsken 900x386'Leven, lijden, schrijven,' zo heette het essay dat Michel Houellebecq in 1991 schreef over zijn gekte. Een essay over waanzin, overleven en kunst dat de basis vormde voor de documentaire To Stay Alive – A Method. Met als ondertitel: 'A feel good movie about suffering'. Een manier van overleven met behulp van de kunst. Maar die kunst kan ook een obsessie zijn, zoals Daan van der Elsken ervoer bij zijn vader, de beroemde fotograaf Ed van der Elsken. Zoon Daan werd het slachtoffer van het egocentrisme van vader Ed, zo blijkt uit Daan's erfenis, eveneens een documentaire over psychisch lijden en overleven. Beide films draaien binnenkort in de bioscoop.