De kunst van het overleven

24 januari 2017 ♦ Henk Maurits  FILMRECENSIE

Daans erfenis Ed en Daan van der Elsken 900x386'Leven, lijden, schrijven,' zo heette het essay dat Michel Houellebecq in 1991 schreef over zijn gekte. Een essay over waanzin, overleven en kunst dat de basis vormde voor de documentaire To Stay Alive – A Method. Met als ondertitel: 'A feel good movie about suffering'. Een manier van overleven met behulp van de kunst. Maar die kunst kan ook een obsessie zijn, zoals Daan van der Elsken ervoer bij zijn vader, de beroemde fotograaf Ed van der Elsken. Zoon Daan werd het slachtoffer van het egocentrisme van vader Ed, zo blijkt uit Daan's erfenis, eveneens een documentaire over psychisch lijden en overleven. Beide films draaien binnenkort in de bioscoop.

De gevangenis-artiest

1 december 2016 ♦ Sanne van Driel FILMRECENSIE

Bronson filmafficheSinds Sanne van Driel de film Bronson zag, is ze gegrepen door het tragikomische, anti-heroïsche ‘geval’ Charles Bronson. De film uit 2008 is gebaseerd op het levensverhaal van de man die berucht en beroemd is als de meest gewelddadige gevangene van Groot-Brittannië. Regisseur Nicolas Winding Refn toont hem als gevangene van de gewelddadige rol die hem roem verschaft. Voorwaarde voor zijn roem is een leven in het donker. Het filmpersonage en het levende personage Bronson vloeien in elkaar over. Daarmee is Bronson meer dan een film over het leven van een opmerkelijk figuur. Het is een artistieke reflectie op de verwantschap tussen de faam en de ondergang, die beide een uitweg bieden uit het ‘gewone’, geïnstitutionaliseerde leven.

Autismefilms: contact maken via Disney of de kerk

20 november 2016 Henk Maurits   FILMRECENSIE

CommunionMeer dan driehonderd films zijn er te zien op het IDFA, het Internationale Documentaire Filmfestival Amsterdam. Daarbij ditmaal ook enkele opmerkelijke films over autisme. Zowel in de Poolse film Communion als in de Amerikaanse documentaire annex animatiefilm Life, Animated spelen twee jonge mannen met een autistische aandoening een hoofdrol. De een communiceert vooral via de lesjes die de katholieke kerk hem leert, en de ander gebruikt  Bambi, Peter Pan of de Lion King om contact te maken met zijn omgeving.

Een zus die er een eind aan maakt

15 oktober 2016 ♦ Henk Maurits  FILMRECENSIE

In het hoofd van mijn zusje posterWas er iets aan te doen geweest? Die vraag was voor regisseur Ingrid Kamerling het startpunt voor een documentaire over de suïcide van haar zus Vivian. We zien hoe een mooie, energieke, intelligente vrouw van 24 jaar, die ogenschijnlijk alles mee heeft, langzaam de weg kwijtraakt – zonder dat haar intimi dit proces kunnen stoppen. De toenemende prestatiedruk waar jongvolwassenen onder gebukt gaan, lijkt een belangrijke oorzaak. De film In het hoofd van mijn zusje kan door organisaties worden vertoond, al dan niet met de regisseur erbij.

Een zus met anorexia

2 september 2016 ♦ Henk Maurits  FILMRECENSIE

Skinny Sister1

Psychische problemen van ouders kunnen een gezin vaak volkomen ontregelen. En omgekeerd kunnen pubers met psychische problemen hun ouders tot grote wanhoop brengen. Zoals in de film My Skinny Sister, een bekroonde jeugdfilm waarin anorexia nervosa voor problemen zorgt in een doorsnee Zweeds gezin. Filmmaakster Sanna Lenken had er in haar jeugd zelf mee te maken en putte uit eigen ervaring in dit zeer geslaagde portret van twee zussen van wie de oudste een eetstoornis ontwikkelt.